Alexander
    Jag vill välja programmering 1 som individuellt val i trean eftersom det behövs till några av de kurserna jag möjligtvis vill läsa i högskolan, jag programmerar även på fritiden och tror att jag skulle klara kursen ganska enkelt. Det finns dock en chans att antagligen så väljer för få personer kursen och den inte blir av alls eller så väljer för många personer kursen och några lottas ut ur kursen. Om det skulle hända och jag inte fick läsa kursen, skulle jag kunna läsa bara programmering 1 efter gymnasiet men fortfarande börja högskolan samtidigt som om jag läste den i trean? Är programmering vanligtvis populärt inom naturprogrammet eller är det få som brukar vara intresserade?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,

    vi får hoppas att du ska få läsa Programmering 1 på gymnasiet. Men om det inte skulle gå, så kan möjlighet finnas att läsa den på komvux efter gymnasiet.
    En annan möjlighet är att du gör en Prövning och får betyg på det sättet. Har man kunskaper kan man Efter gymnasiet göra prövning.

    Anledning till varför kursen kanske inte blir av är också "avsaknad av lärare" som kan och vill undervisa. Det är ju lärarbrist... :( Om det inte kommer att finnas någon lärare till Programmerings-kursen, kommer ingen på din skola kunna läsa den, oavsett hur många elever som anmäler sig... :( Så det är bra att du planerar för att klara dig även utan att ha läst den kursen på gymnasiet.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte