Simon
    Jag går andra året på teknikprogrammet och har en fundering. Jag vill helst läsa så jag får "max" meritpoäng (2.5 extra poäng). Nästa år hade jag tänkt läsa spanska 3, engelska 7, och matte 4-5 för att få dessa poäng, men problemet är att spanska 3 och engelska 7 krockar med varandra i schemat.

    Min lärare i engelska 6 tycker att jag ska göra en prövning i engelska 7 redan nu i tvåan. Det skulle ju lösa problemet. Men jag är rätt så ambitiös i engelska och siktar på A i betyg, och har lätt för mig i engelska då jag har bott i USA. Om det är så att jag gör prövning och får ett betyg jag är missnöjd med, kan jag då ändå välja att läsa kursen "vanligt" och läsa upp det betyget?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är ett undantag att få göra prövning i en kurs som är icke-obligatorisk och det är inte läraren utan rektorn som skulle kunna ge dig tillåtelse att göra prövning men jag är inte säker hen kommer göra det. Om du får göra prövning och får godkänt betyg, så tror jag inte på att du ska kunna läsa kursen. Det är inte elevens rättighet att läsa eller göra prövningar för att få Max meritpoäng. Att förbereda och genomföra en prövning är för läraren mycket arbetskrävande och jag är inte alls säker att rektorn ska gå med på det; även rättviseaspekt ska bejakas- om du får borde andra elever få också men sådana resurser finns inte.
    Kort sagt, det finns inte reglerna för just den situationen och du måste därför få svar från rektor på din skola .