Kristian

    Jag ska göra mina individuella val inför tredje ring nu och för att få alla möjliga meritpoäng borde jag ta både matte 5 och engelska 7 (har 0,5 från moderna språk 3). Matte 5 tar jag med glädje men jag vill verkligen inte gå engelska 7 på grund av att jag hellre tar något jag tycker är roligare som t.ex ensamblekursen. Finns det någon möjlighet att läsa engelska 7 på komvux även om jag inte läser den i skolan eller behöver man få F i kursen för att få läsa den på komvux. Om det går att läsa den på komvux, räknas något betyg bort med tanke på att jag då läst en kurs mer än vad andra har gjort?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian;
    kräver "din" högskoleutbildning Matte 4? Om inte - då får du fler meritpoäng än 1.0 för matte.
    Du kan få 1,5 meritpoäng, som är Max meritp. för matte, även om "din" högskoleutbildning kräver matte 4, om du även skaffar dig godkänt betyg i Matte Specialisering.
    *****
    ang. eng 7 och läsa på komvux
    Du behöver inte ha läst en kurs på gymnasiet för att kunna läsa den kursen på komvux.
    "Problemet" kan dock bli att komvux har begränsade resurser och eng 7 krävs inte för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning, utan läses endast för Kunskaperna och för meritpoängen. Alltså, är den kursen mindre prioriterad och kanske inte kommer att starta eller att just du ej får studieplats.
    Men om du får betyg i eng 7 på komvux eller genom en prövning, kommer ÄVEN BETYGET I ENG 7 räknas in i ditt jämförelsetal (alltså inget annat betyg "försvinner").

    För övrigt, så är det inte alls obligatorisk att ha några meritpoäng, över huvudet taget.

    Nackdelar i att avstå från att läsa eng 7 när möjlighet ges...
    1. DET ÄR INTE SÄKERT DU FÅR LÄSA ENG 7 PÅ KOMVUX;
    2. du blir "försenad" - kanske ett helt läsår... om "din" högskoleutbildning startar endast på hösten och du ej kommer in på den direkt efter gymnasiet, ska du kunna söka om ännu ett år - nästa gång;
    3. med "upplästa" betyg kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen, i vilken det brukar vara svårare att komma in.