Ines

    Hej, Jag har en fråga: Låt oss säga att jag har valt att gå samhällsvetenskapsprogrammet. Där läser man 200p moderna språk. Min skola erbjuder kanske bara spanska, tyska och franska. Är det då möjligt att ändå få läsa ett annat språk, t.ex arabiska eller italienska? Jag antar att man inte har någon rätt att kräva det, men skulle det gå att läsa kursen på en annan skola som erbjuder språket i fråga? Eller får man helt enkelt lära sig genom självstudier på egen hand om man är intresserad? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    din gymnasieskola får köpa undervisning för dig på andra skolor men det händer ganska sällan (för att det inte är elevens rättighet och för skolan är det dyrt). Försök hitta en gymnasieskola som erbjuder det språket som du vill läsa, titta t.ex på Informationen på Frågasyv.se/info/Ovanliga språk
    Vad gäller att lära sig språk utanför gymnasieskolan, så finns det olika möjligheter: självstudier, språkresor och köpa kurser hos privata anordnare och titta också på vad olika Studieförbund kan erbjuda, se t.ex framtid.se/information/studieforbund

    Studie- och yrkesvägledare