Angelika
    Jag går första året på hantverksprogrammet, men vill läsa många kurser. Jag har redan valt kurser för 300p att läsa som individuellt val nästa år och är inne på min andra matte kurs. Det finns några kurser till som jag vill läsa under min gymnasieperiod, som biologi, kemi och fysik och de kurserna tror jag inte att min skola erbjuder, då den är relativt liten. Kan jag läsa dem vid sidan av gymnasiet på ett annat håll? Eller måste jag vänta till jag slutat och läsa dem på komvux efteråt? Jag hittade dem på komvux, men på hemsidan står det att man måste vara minst 20 eller gått ut gymnasiet för att läsa där?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Angelika!

    Tyävärr, så stämmer det att för att kunna läsa på Komvux så måste man vara tillräckligt gammal eller redan har avklarat en 3-årig gymnasieutbildning.

    Det är tidigast från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år eller om du redan är "färdig med gymnasiet", dvs har läst i 3 år på heltid och fick Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet - som du kan läsa på Komvux.

    Det är bra att du vill lära dig mer.

    Du kan bedriva självstudier. För matte finns det t.ex. en jättebra sida www.matteboken.se

    Du kan på biblioteket låna böcker och bedriva självstudier i vilka ämnen du vill.

    Sedan, när du har kunskaper, kan du anmäla dig till Prövningar i fall du behöver betyg i kurserna.

    Hälsningar

    Mikael SYV