Nadan
    Hej. Jag går sista året i Naturvetenskaplig program. Jag har fått F i biologi 1 och jag vill läsa medicin vidare. Jag ska göra prövning i det men jag undrar behöver man biologi 1 för att plugga vidare eller är det bara biologi 2 man behöver för att plugga till läkare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    formellt sett, så krävs - inom ämnet Biologi - godkänt betyg i just Biologi 2 för att bli behörig till läkarprogrammet. Så, om du får grundläggande behörighet utan godkänt betyg i biologi1, och sedan får godkänt betyg i biologi2, då blir du (vad gäller biologi) behörig till läkarprogrammet.
    Men kurser i biologi bygger på varandra. Alltså man måste kunna innehåll i kursen biologi 1 för att ha en rimlig chans att få godkänt betyg i högre kurs Biologi2. Men, som sagt, formellt sett, så blir man behörig med F i biologi1 och man har godkänt betyg (E eller högre) i biologi 2.