Charlie
    Jag var näst intill tvungen och ta ett sabbatsår pga privata skäl, är nu redo och börja skolan igen och mer motiverad än någonsin. Jag undrar om det går och läsa både första året och andra året i gymnasiet på ett år / två terminer.
    Till exempel, istället för att läsa första året på två terminer så läser man hela första året på höstterminen och hela andra året på vårterminen. Alltså två år på två terminer, skulle det vara möjligt? Är beredd och plugga varje dag, gnager i mig något otroligt att jag är ett år efter mina kompisar då de inte hade något med smarthet, gå om ett år eller betyg att göra. Gick ut med toppenbetyg ur 9:an. Tack på förhand

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Charlie!
    Du skriver inte vilket program du kommer att läsa.
    Jag vill tipsa dig om distansstudier på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som har några av de högskoleförberedande programmen på distans. Just på distans kanske det går att läsa snabbare än i normaltakt (på heltid).

    Ang. studier på en vanlig gymnasieskola - så får du fråga på skolan, men jag ser praktiska hinder: även om du bedriver självstudier och skaffar dig kunskaper, förväntar du dig att lärarna förbereder tentor för dig och för det krävs det rektors beslut. En enskild lärare kan inte låta dig tenta av ämnena på förhand. Det är mycket av lärarens tid som går åt handledning och förbereda prövningar för en enskild elev som läser snabbare än resten av klassen. Frågan är om de resurser finns på skolan? Den frågan är det rektor som svarar på. Någon generell rättighet att läsa snabbare än på heltid finns inte.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej Mikael! Tack så mycket för ditt svar =) Förlåt, missade det. Kommer att läsa Ekonomiprogrammet med inrikting Ekonomi. Tack för din rekommendation, kommer absolut att kolla på det noggrant. Skälet till att jag vill plugga snabbare än normaltakt är ju endast av anledningen till att jag vill ta studenten med mina vänner. Tycker du att jag ska höra av mig till skolan och prata med rektorn angående detta och se om han skulle tillåta att lärarna förbereder tentor åt mig innan jag tittar vidare på Korr onlinegymnasiet? mvh charlie
    • Milla : Jag kommer att svara på din kommentar nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Charlie!

    Jag råder dig kontakta Korr-online gymnasiet och rektor på din blivande gymnasieskola - samtidigt. Det är mycket möjligt, tyvärr, att du får ett "Nej" på båda ställena: jag menar att du får troligtvis ett svar att det inte går att lova att d får läsa snabbare än på heltid.

    Orsaker till det är flera: 1) det är mycket dyrt för skolan att en lärare skall bedriva enskild undervisning/handledning för en elev; det kostar "skjortan" kan man säga! Lärarens arbetstid är dyr.
    2) en annan orsak är att rektor, som fattar beslut, inte vill ta på sig så stort ansvar att utsätta dig för "dubbelarbete", det är inte OK att studera 80 timmar/vecka, vilket i så fall kommer att krävas från dig. Risken är stor att eleven blir sjuk pga stress/överansträngning och därför vill inte rektor fatta ett sådant beslut. Skulle jag vara rektor, skulle jag svara Nej på din begäran - och då lika mycket pga de två orsakerna, som jag nämner.
    3) du är inte myndig och dina föräldrar har väldigt mycket att säga till om. Vill dina vårdnadshavare att du studerar på 200 %?

    För din egen del så kan du inte få lika höga betyg om du läser på 200 %. Du riskerar då få betyg som inte ger dig plats på någon eftergymnasial utbildning. Är det så smart att planera på det viset? Att bara "ta sig igenom gymnasiet" - och sedan? Om du vill komma på någon utbildning efter gymnasiet, bör du ha hyfsade betyg och det blir omöjligt att både få hyfsade betyg samt behålla hälsan när man läser på 200%.

    Jag är nästan säker på att du får ett "Nej" överallt där du frågar efter att läsa dubbelt så fort än det normala. Du har givetvis rätt att fråga men var beredd på att du får ett "Nej". Och jag förklarade för dig varför. Du kan givetvis be om förklaring till varför du får ett "Nej" från rektorer på de utbildningar där du frågar.

    Att vara ett år äldre än sina klasskompisar har sina fördelar. För det första, så tror inte jag du blir ensam om att vara lite äldre. Det finns nästan i varje klass ett par-tre elever som är ett och t o m 2 år äldre än resten av klassen. Att vara mognare än sina klasskamrater har sina fördelar: du har längre livserfarenhet och vet bättre vad du vill göra sen, efter gymnasiet.

    Jag hoppas att du förstår vad jag menar i mitt svar till dig nu. Det är viktigt att ha fritid: både aktiv och passiv fritid - att motionera men även att meditera/reflektera och sova tillräckligt många timmar och ha tid för en hobby.

    Det är inte mitt beslut och jag tror inte du får ett "Ja" någonstans, så fråga du och återkom sen - berätta hur det blev. Mitt råd skulle vara att "skynda långsamt" och hinna med allt det som finns kring och utanför studier - som att gå på födelsedagskalas när kusinen fyller år. Det är alltså jätteviktigt att hinna leva och inte bara studera.

    Som du förstår från mitt svar, så tycker inte jag att du ens skall fråga. ... För att jag tycker inte det är någon bra idé att planera att läsa på 200% och över huvudet taget på mer än 100% (även om det skulle vara 125% t.ex.).

    I vilket fall önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare