Moa
    Jag går numera VO på gymnasiet och ska läsa till lite kurser på mitt individuella val dem kommande två åren. Men tyvärr erbjuder inte min skola alla dem kurserna jag vill läsa, för att få en såpass bred grund som möjligt. Bland annat gäller det naturkunskap 1a2, för att vi läser 1a1 redan i skolan. Möjligtvis 2:an också... Går det att läsa fristående kurser under gymnasietiden, fast utanför skolan? Måste man vara 18 år? Vad gäller kring att läsa på detta viset, om det går?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa;

    om du läser på VO så är det mycket möjligt att du får behörighet motsvarande Naturkunskap 2, utan att ha läst den kursen, se här: antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap Det finns nämligen ett antal de så kallade "ersättningsmöjligheter" för Nk2. Prata gärna med SYV-en på din skola.
    Vad gäller möjlighet, som gymnasieelev, läsa utanför sin egen skola, så är det Självstudier eller om man själv köper kurser men man får inte några betyg den vägen, utan endast kunskaper. Efter gymnasiet kan man göra prövningar och få betyg.