Marwan
    hej, nu går jag på ekonomiprogram och så kan man läsa naturvetenskap1 och i mitt gymnasium finns att man kan välja naturvetenskap2 som individuella val. frågan är att kan man läsa fysik1a under naturvetenskap 1 eller 2

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marwan,
    på Ekonomiprogrammet finns det två nationella inriktningar: Ekonomi och Juridik.
    Inriktning brukar man läsa från å k 2.
    Naturkunskap 1b är en kurs som läses av alla elever på Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är, däremot, inte obligatorisk och kan väljas under Programfördjupningen.

    Du vill, om jag förstod dig rätt, läsa Fysik 1a.
    Fysik 1a finns inte med på listan av kurser som kan läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet. Då återstår det två möjligheter för dig: välj Fysik 1a inom Individuellt val /200 p./ eller ansök om att få läsa Fysik 1a som en utökad kurs.
    Om inte din skola har en behörig lärare som kan sätta betyg i Fysik, kan du inte läsa den kursen. Eftersom Fysik ingår i Teknik och Naturvetenskapsprogrammet, så brukar elever få läsa den kursen på de skolorna där Teknik och "natur" /NA/ - erbjuds. Finns det TE och NA på din skola?
    Det förekommer också att skolorna har samarbete med varandra och elever kan läsa kurser inom "det gemensamma gymnasiet". Du får fråga det på skolan - SYV är rätt person att fråga om det (den som "sitter" på din skola, alltså - för att det är sådan "lokal kännedom" som vi på Fragasyv.se inte har).

    I fall du inte kan läsa Fysik 1a på din skola, så kan du ansöka om att få läsa den på komvux efter gymnasiet. Ett annat alternativ är att du läser självständigt och gör en särskild prövning i den kursen.

    Kurserna i Naturkunskap, Fysik, Kemi och Biologi - "överlappar" varandra lite grand, men det är olika kurser och i fall du behöver Fysik 1a för Särskild behörighet till den utbildning, som du vill söka efter gymnasiet, så är det just Fysik 1a du behöver få betyg i.

    Om du berättar vilken utbildning du vill bli behörig till under gymnasiet samt på vilken skola du går - kan jag ge dig ett bättre svar (kanske) - eller i alla fall få mer klarhet i din studiesituation, vilket är alltid bra när man utforskar olika studievägar.

    Bästa hälsningar, Mikael SYV
    • : Jag vill bli behörig till pilotutbildning , och jag går just nu på ekonomiprogram "ekonomi" så jag kan inte läsa fysik 1a och i min gymnasium så de har inte fysik 1a som individuellt val