Alex
    Jag hade väljat några extra kurser utav gymnasium i början av årskurs 9 samtidigt med grundämnena i nian. De är (Matte 1C, 2C, 3C och Engelska 5) och jag lyckades att få betyg för dessa ämnena. Dessutom Modersmål1( jag är inte Svensk). Jag har redan 500 poäng för gymnasium. Normalt sätt läser elever 24 ämnen i gymnasium så för min del bara 19 ämnen kvar. Jag har ansökt för NA. Är det möjligt för mig att läsa gymnasium i två år istället tre år.
    Tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    det är jättebra att du är duktig och klarade gymnasiala kurser redan i åk9.

    Du har nu, formellt settt, 2,5 år = 5 terminer av gymnasiet kvar att läsa.

    Tyvärr finns det inte någon lag eller något inarbetat generellt upplägg - hur man ska läsa gymnasial utbildning snabbare än på 3 år; det blir alltså upp till din gymnasieskola att försöka hjälpa dig så gott de kan - och ev snabba på, vilket kanske går eller kanske inte.

    I matte är du jätteduktigt. Du kan därför antingen på egen hand eller med hjälp av lärare/handledare läsa matematik 4, 5 och olika kurser i matematik specialisering /finns minst 3 olika kurser inom Specialisering, kan finnas ännu fler/. På så sätt räcker mattekurserna som finns på gymnasiet och som du ännu inte har läst - till att läsa under längre tid än du har på gymnasiet, om du t.ex läser matte 4 under åk1, matte 5 - under åk2 och mattespecialisering - under åk3. Även om du klarar mate 4 och 5 under åk1, kan du läsa matte specialisering - under åk2 och 3.
    Under åk3 ska du behöva göra Gymnasiearbete. Det är en obligatorisk kurs för alla elever för alla nationella gymnasieprogram. Du kan rikta in ditt GA mot matte.

    Att snabba på och försöka läsa gymnasial utbildning snabbare än på 3 år kräver stora ansträngningar - och även en hel del "tur" ... för att obligatoriska för dig kurser kan krocka /ligga på samma tid - 2 och t o m fler lektioner samtidigt/ - och hur ska du klona dig? Men att bygga hela skolans schema kring en elev, som vill läsa snabbare - är inte en reslistisk förväntning. Det finns många andra "viljor" och behov som andra elever och personal har. Jag tror helt enkelt inte på att skola kommer att lägga schemat för hela skolan utifrån ditt önskemål om att läsa gymnasiet snabbare.

    Ex. hur ska du göra med "svenskan"? Det är 3 kurser som normalt sett ligger en kurs per läsår. Du måste i så fall själv läsa snabbare ... på egen hand. Men sedan måste lärare förbereda prov för dig som ligger på andra tider än prov för hela klassen. Det är jättemyket arbete och rektors beslut krävs. Dyrt blir det för skolan också! - väldigt dyrt. Om du är elev på gymnasieskola under 2 år i stället för 3 får skola statsbidrag för dig i 2 år men samtidigt har stora utgifter i samband med extraanpassningar för dig. Frågan är i så fall om din skola lyckas få extrabidrag för att göra anpassningar för dig.
    Men för din del innebär det mycket stress, för att du måste göra mycket själv utan lärarstöd. Det är mycket enklare och bekvämare för dig om du läser extra/svårare matte men i andra ämnen följer det vanliga upplägget. Om du har mycket tid över pga du inte behöver lägga ner så mycket tid på läxor som andra elever, kan du ha rik fritid; läsa många böcker; börja läsa ngt. nytt språk på egen hand; engagera dig i föreningslivet, ex. finns det massvis med olika organisationer och föreningar som alltid välkomnar volontärer.

    Prata med SYV på din nya gymnasieskola; du kan också be om ett möte med rektor - där det är bra om dina föräldrar/vårdnadshavare närvarar. Du får givetvis ha på förslag att du vill bli klar med gymnasiet snabbare än 3 år. Tror tyvärr inte rektor säger Ja! Vilken bra idé! Det ordnar vi! - direkt. :(

    Det är tyvärr nästan alltid mycket besvärligt att få igenom ngt. undantag. Det finns också många fördelar i att inte ändra på så mycket som möjligt, utan försöka "passa in" de befintliga systemen.

    Jag tycker absolut att du kan väcka frågan på den gymnasieskola där du kommer in, och jag blir mycket glad om skolan går med på att göra många stora anpassningar och försöka hjälpa dig bli klar med gymnasiet snabbare, men jag vill förbereda dig på att det kanske inte blir så. Jag förklararde varför i detta svar (läs ovan).

    Hälsningar & Lycka till!

    Mikael SYV

    • : Jag vet inte om detta är av intresse men jag läste på Korrespondensgymnasiet där man får läsa hur snabbt man vill. Jag blev klar med gymnasiet på två och ett halvt år
    • Julia : Bra tips, Lina! Korr-on-line är distansstudier (passar inte alla men vissa passar mycket bra), dock skulle man sökt det alternativet i tid. Ansökn period är slut. Att Korr ska ha tomma platser kan inte jag tänka mig; det är en populär skola. Men att söka längre fram - till vårterminen eller till åk2 är definitivt ett bra förslag! Tack för tipset!