Lovisa

    Hej! Jag läser teknikprogrammet inriktning samhällsbyggande och miljö på gymnasiet just nu. Jag är väldigt sugen på att studera vidare i USA eller England gärna på IVY league. Fick nyss reda på att IB programmet fanns men inser att jag inte hade varit redo för att gå det när jag skulle söka för snart tre år sedan. Kan man gå någon form av IB efter gymnasiet? Finns IB separat från gymnasiet? Vad innebär IB förutom att man läser kurser på engelska? Kan man gå IB inrikning på komvux samtidigt som man läser upp betyg på Komvux?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om IB läs gärna på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB

    Du får kontakta skolorna som erbjuder IB. Men jag tror inte de tar in ngn som har gymnasial kompetens. Detta pga skolan får ej betalt för att ge dig gymnasial utbildning när du redan har den; och på vilket språk man läser eller vilka kurser som ingår, spelar i detta fallet ingen roll. Kan inte uteslutas att en IB skola skulle kunna sälja utbildningar till privatpersoner men det blir nog mycket dyrt; om det får du fråga på den skolan där du vill läsa.

    komvux: vi känner inte till att ngt liknande IB skulle erbjudas men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.