Lina
    Hej! Går just nu första året på gymnasiet, och har länge tänkt på hurvida man kan läsa in kurser osv under de första två åren, för att inte ha lika mycket under det tredje. Hur fungerar det? Och sedan så undrar jag även om man på något sätt kanfå "mer" poäng, eller om alla som går gymnasiet och läser sina kurser får lika poäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lina,
    du uppger inte vilket program du går på. Om det är ett yrkesförberedande program, så ingår det praktik och du kan lägga till kurser för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du går ett högskoleförberedande program, så kan du lägga till kurser för att få Meritpoäng /som ger fördel när man konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning/. Ämnen som ger meritpoäng är Moderna språk, Engelska & Matematik.
    Ang. läsa in kurser under å k 1 och 2 för att ha färre kurser i å k 3, så finns det problem med det:
    1. om du läser mer än heltid, har du rätt till samma summa i Studiehjälp som om du läser heltid men om du läser på deltid /d v s mindre än 100 % studietakt/, har du inte alls rätt till Studiehjälp över huvudet taget.
    2. om du läser med lärarledda lektioner /inte på distans/ så är du beroende av när lektionerna är schemalagda och det blir väldigt svårt för skolan att lagga om schemat så att några elever kan läsa snabbare än andra, det är i princip praktiskt omöjligt.

    Om du känner att du nu, under å k 1, har tid och energi för att läsa mer än på heltid, kan du be om att få läsa en "utökad kurs", en extra kurs, som inte ingår i ditt gymnasieprogram - t.ex. en kurs i språk /Tyska, Franska, Italienska eller ngt. annat språk som finns att läsa på din skola/. Man kan med fördel satsa på att ha så höga betyg som möjligt, dvs satsa på kvalité i sin utbildning.

    Du kan läsa "framåt" i t.ex. Matte för att det finns gratis på www.matteboken.se - kurser inom grundskola och gymnasiet och vidare till högskolematte. Om du läser snabbare än dina klasskompisar, blir det lätt för dig att få högsta betyg i kurser samt det blir lätt för dig under å k 3. Men, om du tentar av kurserna i förväg, läser du sedan på deltid och med det inte har rätt till Studiehjälp (jag tjatar om Studiehjälp fast jag inte ens vet om det är viktigt för dig att ha de pengarna, men jag tycker att det är bra att du känner till reglerna, sedan kan du själv bestämma hur du vill göra).

    Ang. om alla som går i gymnasiet får "lika poäng", så är det en komplicerad fråga. Antal poäng för att få ut gymnasieexamen är 2500 p. Man kan läsa "utökade kurser", dvs fler poäng /oftast 100 p., ibland 200 p./ Det finns obligatoriska kurser på varje program men en del VÄLJER MAN - Individuellt val, 200 p., kurser för Programfördjupningar, tema för sitt Gymnasiearbete - så även om man läser samma antal poäng, är innehållet i utbildningen till en hel del "unik".

    Om du återkommer med uppgifter om vilket program du går och vad du vill göra efter gymnasiet, finns det möjlighet att ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV
    Hej Lina,
    på ditt program - Samhällsvetenskapliga - blir du behörig till Psykologutbildningen om du får ut Gymnasieexamen samt har godkände betyg i Matte 2b och Samhällskunskap 1b.
    Med tanke på att det brukar vara höga antagningspoäng till Psykologutb., är det bra att satsa på högsta möjliga betyg och/eller göra Högskoleprovet. Fundera på om du vill göra Högskoleprovet flera gånger - då man uppnår oftast bäst resultat tredje eller fjärde gång man gör HP.
    För att höja Meritvärde av dina gymnasiebetyg kan du välja läsa kurser för Meritpoäng, t.ex. Engelska 7 och Matematik 3 och/eller någon kurs i Moderna språk.
    Du kan läsa om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.
    Du får välja kurser á 200 poäng inom individuellt val men du kan också ansöka om att läsa en utökad kurs /eller t o m två kurser/ - får att tjäna mer Meritpoäng och kunna få plats på Psykologutb.

    Ang. söka till Polis, läs här http://polisen.se/Bli-polis/
    det är en lång lista på vad man måste uppnå för Särskild behörighet, inkl. körkort och kunna simma.

    Och tillbaka till din ursprungliga fråga: om man kan läsa in kurserna i förväg för att ha mindre kurser under å k 3 så är mitt svar att - i fall du vill komma in på Psykologutb., så måste du satsa på väldigt höga betyg och det är lättare att få höga betyg om man följer utbildningsplanen och inte försöker tenta av kurserna i förväg samt att du kan - i fall du känner att du har tid nu, läsa på inom Matte - t.ex. med hjälp av www.matteboken.se så att du sedan kan tenta av Matte 3 och kanske t o m Matte 4 - för att få max antal Meritpoäng, vilket kan behövas för att komma in på en mycket attraktiv högskoleutbildning.

    Du kan givetvis boka tid hos SYV på skolan och be att få göra en individuell studieplan som gör att läser mer än heltid nu i å k 1, men det inte är en rättighet som du kan kräva att skolan ställer upp på /det innebär mycket merarbete för skolans personal och det måste finnas mycket tungt vägande orsaker för skolan att bevilja dig läsa på det sättet som du önskar/.

    Vänligen
    Mikael SYV

    • : Hej! Jag går samhälle-beteendevetenskap och vill läsa till psykolog alternativt polis!
    • Mikael : Hej Lina, tack för att du återkom med fler uppgifter, jag kommer nu att skriva ett utökat svar till dig!