Filip
    Hej, jag läser för närvarande andra året i gymnasiet. Till trean har jag valt engelska 7 som inviduellt val, eftersom jag bytter linje till sam detta året, så har jag redan mina två inviduella val. Detta betyder alltså att jag enbart kommer att få 1,0 i meritvärde. Jag undrar om jag kan läsa upp språk 3-4 efter gymnasiet? Eller har jag redan använt mina inviduella val? Kan jag isåfall byta ut mitt nuvarande invduella val mot språk så jag får full merit?

    Mvh Filip.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    hej Filip,
    om du kan byta kurser inom Individ.val kan bara din skola svara på: det är inte förbjudet att byta men beror på om praktisk möjlighet finns - plats på kurserna, som du vill läsa; ditt schema måste också gå ihop så att du inte har flera olika lektioner samtidigt.
    Om du läser kurser efter gymnasiet, t.ex. Moderna språk 3 och 4 - får du betyg på ett separat dokument, Studiebevis - och då har du KOMPLETTERAT dina betyg (du kommer att prövas i BII urvalsgruppen som OFTA har högre antagningsgräns, inte alltid, men oftast). De kurser som du läser utanför Gymnasieexamen räknas in i ditt Jämförelsetal från gymnasiet i 2 fall: om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    Sammanfattning:
    - byte av kurs under gymnasietid är en fråga till din skola att svara på;
    - komplettera efter gymnasiet får du göra och du får dina Meritpoäng från kurser som du kompletterar med.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte