Sia

    Hej Jag vill bli tandhygienist men saknar Matematik 2a, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2. Jag skulle helst läsa ikapp dem under sommaren så att jag kan börja plugga till tandhygienist direkt i höst, men jag tycker det är svårt att läsa på distans. Jag har sett vissa folkhögskolor som blandar roliga linjer med att läsa upp ämnen, men har inte hittat någon eller något annat kul sätt att läsa upp just alla tre ämnena på så skulle vara härligt att få höra om fler alternativ! Mvh förvirrad student

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,
    utbildningar till Tandhygienist ligger i Sverige på högskolenivå (ges på högskolor-universitet) och du kan söka till universitetet eller högskola i Sverige innan du är behörig men du måste komplettera med betyg senast sista dag för komplettering. till HT23 blir sista kompletteringsdag den 21 juni 2023, vilket framgår av informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - så att läsa kurserna "under sommaren" kommer inte att funka, i alla fall inte som regel. I undantagsfall (om tomma platser kommer finnas när alla behöriga kom in) öppnar Sen anmälan och du måste vara behörig när du söker via Sen anmälan. Att sen anmälan öppnar till tandhygienistprogrammet är ovanligt. Som regel, i alla fall så vitt jag vet, brukar inte tomma/lediga platser stå på tandhygienistprogram/utbildningar.
    Fundera på om du på något sätt kan få alla betyg du behöver för behörighet innan 21 juni 2023. De kurserna som du nämner i din fråga, Matematik 2a, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2, går på sammanlagt 250 gymnasiala poäng. Om man läser på heltid och läser endast de tre kurser samtidigt eller en efter den andra och börjar på nästa kurs direkt när man är klar med en föregående kurs, tar det 12.5 veckor. 12,5 veckor är det cirka tre hela månader. Du måste alltså påbörja läsa de kurserna senast i mitten av mars och läsa de 3 kurserna på heltid för att ha en chans att få ut betygen så att du hinner komplettera i tid.
    Vad gäller läsa på en folkhögskola; så vitt jag vet behöver du läsa i minst ett läsår för att få ett studieomdöme på allmänna kurser på gymnasial nivå, men kontakta gärna alla de folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på. Varje folkhögskola gör sin egen antagning och reglerna kan variera mellan olika folkhögskolor.