Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Svav,
    du får gärna fråga studievägledare på just socionomprogrammet, men jag tror inte det blir en kortare utbildning på socionomprogrammet; lärare och socionom är olika yrken. Om någon liten kurs kanske kan tillgodoräknas - då är det ju jättebra i så fall men det blir kanske en halv-termins (av 7 terminers utbildning) "förkortning" och detta i bästa fall.
    Om du frågar studievägledare på socionomutbildningar, så tror jag du får svar: Sök till socionomprogrammet och om du kommer in, ansök om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" - då jämförs de kurser du läste och har godkända betyg sedan innan med innehåll i socionomprogrammet och du får svar om du kan hoppa över någon del av utbildningen eller inte.
    I olika lärarutbildningar ingår det också Olika kurser; så generellt kan man, över huvudet taget, inte svara.
    Du kan hitta innehåll i socionomprogrammet och jämföra med de kurser du har godkända betyg i; om det är exakt samma kurs, då borde du inte behöva läsa om den, men kurserna kan ha samma namn men lite olika innehåll och då blir det bedömning som de utbildningsansvariga på socionomprogrammet gör.
    Jag tror mer på att det är hela socionomprogrammet man får läsa, även om man sedan innan har lärarexamen och lärarlegitimation.

    Vänligen
    Julia