Ellika

    Hej! Jag funderar på om jag ska läsa min kandidat i antingen idé-historia, litteraturvetenskap eller ekonomisk historia. Jag har sett någonstans att man kan komplettera med kpu om man har en kandidat i ekonomisk historia till historielärare, och vet att det funkar så med littraturvetenskap, men jag undrar om det även gäller idé historia? Tack på förhand! Mvh Ellika

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får bäst svar på din fråga från studievägledare på lärarhögskolorna som erbjuder KPU. Allmänt gäller: för att bli i Sverige "behörig lärare" måste man i grunden ha lärarexamen. Idé-historia undervisas inte på grundskolan, och för gymnasielärare kommer du behöva ha 120 högskolepoäng i ditt huvudämne (eller ditt Enda ämne) + sedan KPU á 90 hp. Se om det i din utbildning du vill söka till ingår 120 hp (fyra terminer på heltid) i ett av ämnena som undervisas i en svensk skola: grund- eller gymnasieskola. För grundskolelärare räcker det, så vitt jag vet, med 90 hp i huvudämnet, alltså 3 terminer på heltid.
    För fler detaljer vänd dig gärna till de som jobbar med KPU. OBS! var KPU erbjuds och vilka krav som kommer att ställas när det blir dags för dig att söka - tror jag inte någon vet idag. Om du läser 3 år på kandidatprogrammet, kommer du söka vad du kan ansöka om KPU först om 3 år. Tills dess hinner hela lärarutbildnings-systemet göras om (inte omöjligt det...). De som jobbar med KPU vet vad som gäller till hösten detta året och kanske (på ett ungefär - till våren nästa år) men sedan är det svårt att sia om framtiden...
    Lärarutbildningar kan göras om ganska mycket på ganska kort tid.
    En annan aspekt är att när det är lärarbrist så undervisar även obehöriga, alltså de som inte har någon lärarexamen och kanske inte ens läst på högre nivå än gymnasiet (tyvärr kan det bli så...).
    Vill du bli behörig lärare, ligger ett säkert väg via Lärarutbildningar på lärarhögskolorna. Andra vägar är osäkra. Är du mycket motiverad, kan du förhoppningsvis senare hitta möjlighet att jobba som lärare eller t o m få ut lärarlegitimation men det kan ta lång tid och medföra många fler terminers studier.
    Mitt råd är därför att om du vet att du vill bli legitimerad lärare, sök i första hand till renodlade lärarutbildningar. Vänd dig annars till de som jobbar med KPU och fråga om hur långt fram de känner till att de nuvarande reglerna inte kommer att ändras och fråga vad som idag skulle krävas för att du skulle anses som behörig till KPU.
    Bättre svar än så här kan jag, tyvärr, inte ge. Hoppas mitt svar bli till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare