Kimia
    Går det att läsa fysik,kemi,&biologi och Ma3&4 på distans under tiden man går på VO?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Vi känner inte till någon skola som kan ta in en gymnasieelev för att läsa på distans. Du läser redan på heltid på Vård/omsorgsprogrammet och det rekommenderas inte att läsa på mer än heltid. Man kan förstöra sin hälsa av att överanstränga sig.

    Vidare är det så att för att bli behörig att läsa Matematik 3, måste du först få betyg (ett godkänt betyg, minst E) i Matematik 2.

    Men även om du får ett godkänt betyg i Matematik 2a (t.ex. under åk2 på gymnasiet), var och när skall du läsa Matematik 3b?

    För komvux är du för ung (där måste man vara 20 år eller ha läst 3 år på gymnasiet för att komvux skulle kunna göra undantag och ta in en yngre studerande, som ännu inte är 20 år).

    På en folkhögskola kan man studera från 18 års åldern. Men du kan inte både läsa på gymnasiet och på en folkhögskola samtidigt. Ett tänkbart alternativ för dig skulle kunna vara att byta från gymnasiet till en folkhögskola när du fyller 18 år. När blir du 18 år? Var bor du? Vill du (eller kan du) flytta om en folkhögskola ligger längre bort och du måste bo på skolan? Många folkhögskolor har internat där de studerande kan bo om det är för långt för att åka hem varje dag.

    Ett annat alternativ är att du bedriver självstudier och gör prövningar. En bra sida att läsa matte på är www.matteboken.se

    www.mattecentrum.se har även formelsamling i fysik och kemi som också kan bli till hjälp. På youtube kan man hitta undervisningsfilmer som hjälper till att på egen hand läsa fysik, kemi och biologi.

    Tredje alternativet är att du pratar med dina lärare på skolan och frågar om råd/hjälp. Din gymnasieskola kan kanske ge dig möjlighet att läsa i alla fall någon kurs av de som du vill läsa. Börja t.ex. med Biologi 1 - eller kom med det förslaget till din SYV och/eller klasslärare/mentor.

    Om du hittar någonstans en gymnasieelev kan parallellt med sina heltidsgymnasiestudier läsa på distans, tipsa oss om det. Vi är väldigt intresserade att få reda på sådana möjligheter, om de finns.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag bor i Katrineholm.Och i november fyller jag 18.Jag vet inte om folkhögskola passar mig.Du har skrivit att jag på egen hand kan läsa fysik,kemi&biologi genom undervisningsfilmer,men jag undrar kan jag göra prövningar i de 3 ämnena efter självstudier?.Mvh
    • Mikael : Du får höra med prövningsenheten eller komvux i din kommun angående prövningar. En prövning brukar kosta 500 kr. per kurs. Kan vara bortkastade pengar att betala för prövningar - det är svårt att få godkänt när man läser på egen hand. Det är lite olika regler i olika kommuner. Hör med din kommun. Ring växel och fråga om prövningar.