elev
    Hej!
    Jag går andra året på tekniklinjen, som rubriken leder så undrar jag ifall om jag kan läsa ma4 och ma5 samtidigt på tredje året. jag vill läsa ma5 då jag behöver meritpoängen för det. Jag blir tacksam om någon svara!

    Mvh, Mahdy

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    Matematik 5 bygger på de kunskaper som matematik 4 ger. Man ska, alltså, ha kunskaper inom kursen matematik 4 innan man börjar läsa matematik 5.
    Om du kan på din skola läsa matematik 4 på höstterminen och sedan matematik 5 - på vårterminen - måste du fråga och få svar om på just din skola. Det kan ingen annan veta.
    Det är inte rimligt att anta att det skulle gå läsa båda kurserna samtidigt; detta för att matte 5 bygger direkt PÅ matte 4, alltså ska man först klara av matte 4 och då påbörja matte 5 efter det.
    Om du är mycket duktig i matte, testa bedriva självstudier; om du klarar på egen hand hela matte 4 kursen (du kan se innehåll i kursen på Matteboken.se/matte 4) så pratar du med matteläraren, berättar att du kan hela innehåll i matte 4 redan och ber om råd/hjälp; på så sätt kanske du kan "hoppa över" matte 4 och gå direkt in på matte 5 och göra proven i matte 4 och 5 mer eller mindre samtidigt - i slutet av läsåret. Detta är inte elevens rättighet, men du kan testa och se om det går.
    Lycka till!
    FRåGA syv håller tummarna för dig!
    Hälsningar
    D: