Ebba

    Jag ville läsa matematik 3 och 4 i tvåan och matematik 5 i trean. Jag försökte få hjälp med det förra terminen och i höstas men fick ingen hjälp. Därför är det nu försent att läsa matematik 3 och 4 under 2:an. Jag undrar därför om jag kan läsa matematik 4 och 5 parallellt (eller matematik spec.)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    innehåll i kurserna Matematik 5 och Matematik specialisering baserar sig på innehåll i kursen Matematik 4.
    Alltså, FÖRKUNSKAPER inför matte 5 och matte spec. är det som ingår i matte 4.
    Matte 5 och matte spec. kan man läsa samtidigt, då båda kurserna baserar sig på matte 4.
    Om du skulle få läsa matte 5 innan du kan hela innehållet i kursen matte 4, "bäddas" det för misslyckandet, då du ej har förkunskaper; komvux skulle inte ta in på matte 5 om man ej kan uppvisa godkänt betyg i matte 4.
    På gymnasiet får dock, konstigt nog, eleverna läsa vidare även med F i underliggande kurser.. vilket sällan leder till att de blir godkända... då de saknar förkunskaper.
    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se