Hej Alexander!
    Formellt sett - ja, du är behörig att läsa en gymnasiekurs Matematik 3c om du har betyg i Matematik 2b men det kan bli svårt rent praktiskt då c-spår är mer avancerat (svårare) än b-spår.
    Om du kan läsa 2c först och sedan 3c - är det att föredra.
    Om du inte kan eller inte vill läsa 2c, repetera matte på www.matteboken.se

    Jag vet inte vad du hade för betyg i Matte 2b och, formellt sett, så räcker det med E för att vara behörig att läsa matte på nästa nivå, dvs Matte 3 (både b och c) men i praktiken i fall man har C eller lägre i betyg från b-spår kan det ev bli svårt att klara godkänt betyg i överliggande kurs i c-spåret.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA