elev

    Hej, Jag har studerat klart gymnasiet och har gymnasieexamen (2500 godkända poäng), men saknar två betyg alltså har ett "F". Jag tänker söka till entreprenörskap programmet på högskolan. "https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/entreprenoriellt-foretagande/";.

    Det behövs bara grundläggande behörighet, som jag har. Men min merit räckte inte förra gången jag sökte, så därför vill jag höja mitt merit. Jag hörde att man kan läsa nya kurser på Komvux och få ett högt betyg som sen höjer meriten. Men i och med att jag har läst 2500 poäng så vet jag inte om det går att göra så eller inte.

    Jag har även läst att om man läser mer än 2500 poäng så kommer det bli utökad, vilket innebär att det räknas endast om kursen behövs för att komma in eller om det ger meritpoäng.

    Jag vill bara kunna höja min merit så enkelt det går. För mig är det lättare att läsa en kurs istället för att göra prövning. Jag vill inte göra prövning därför vill jag dubbelkolla om det går att läsa andra kurser än de som jag har läst? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mahdy,
    du nämner att du har F-betygen (om jag förstår dig rätt) i ditt examensbevis. Sök läsa de kurser på komvux (kurser i vilka du har F-betyg). Om du får E i stället för F i en 100poängskurs, då höjer du ditt snittbetyg (jämförelsetal) med cirka + 0.4. Om du höjer från F till E i två stycken 100p.kurser blir höjningen cirka + 0.8.
    Jag undrar om du har några merit/extrapoäng. Max antal meritpoäng är 2.5. Om ditt program kräver endast grundläggande behörighet får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2. Du får ännu + 0.5 för godkänt betyg i matte 3, och ännu + 0.5 för matte4. För engelska 7 får du + 1.0 och för moderna språk 3 och 4, sammanlagt + 1.5 meritpoäng. Om du idag ännu inte har 2,5 meritpoäng, sök kurserna på komvux som ger meritpoängen. Läs information på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Samråd med SYV på komvux.
    Jag vill också råda dig göra högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och där kan du komma in även om ditt meritvärde inte räcker för antagning i ett eller båda av betygsgruppen.
    Titta också på utbud av yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare