Alice
    Hej! Jag vill väldigt gärna fortsätta läsa Tyska på gymnasiet, både för meritpoäng men också för att lära mig språket mer. Men de inriktningar jag har tittat på (utöver Natur) är Teknik med profil spel. De erbjuder dock inte moderna språk och jag undrar om man kan lägga till det på något sätt eller om man i så fall får göra det på fritiden utanför skolan om man vill fortsätta?

    Jag har inte mejlat och kollat med skolorna, men det finns ingen kurs i poängplanen som kallas moderna språk förutom en där jag tror att det endast erbjuds svenska som andraspråk. Men om de inte erbjuder (efter att jag frågat) vad gör jag då?

    Tack i förväg!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    det är inte förbjudet att på Teknikprogrammet läsa tyska, men det kan inte heller garanteras. Det är på TE en valbar kurs och erbjuds "i mån av möjlighet": om läraren finns och tillräckligt antal elever valde "den kursen" och det finns olika kurser inom ämnet Tyska: nybörjarkurs heter Tyska 1 och om man läst tyska på grundskolan, då läser man på gymnasiet Tyska 3 (och kan sedan, om möjlighet ges) läsa även Tyska 4 och 5.
    Chansen är större att på teknikprogrammet läsa moderna språk, om gymnasieskolan erbjuder de utbildningar där läsa mod.språk är obligatoriskt - NA, SA, EK och/eller HU. Exempel på gymnasieskolorna som erbjuder både teknikprogrammet med någon form av "spel"-profil eller fördjupning och samtidigt minst ett av de programmen där läsa moderna språk är obligatoriskt:
    Klara-teoretiska-gymnasium-stockholm-sodra
    Cybergymnasiet-odenplan
    Mediagymnasiet

    Att lära sig saker, bl.a språk, kan man annars även utanför skolan. Har man kunskaper, kan man skaffa sig betygen, t.ex efter gymnasiet genom prövningar.