Emma
    Hejsan!
    Jag undrar om det finns en möjlighet att läsa ett annat modernt språk på en annan gymnasieskola om din egna skola inte erbjuder detta språk? Finns det annars andra sätt att studera ett språk samtidigt som det räknas som ett modernt språk?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    gymnasieelever läser på sin egen skola eller "genom/via" sin skola - alltså om det finns "gemensam gymnasieskola" i staden/kommunen/regionen där du bor och går i skolan, där skolorna samarbetar för att erbjuda bredare utbud, så kan det se ut som att eleven läser "på en annan skola" då hen åker iväg till en annan adress för att ta en kurs i moderna språk, men det administreras/betalas av elevens egen gymnasieskola. Sådana lösningar kan finnas i olika former, men du går genom SYV/rektor på din egen gymnasieskola.
    Att du själv, på egen hand, skulle hitta var du kan läsa ett språk  - är inte förbjudet, men du får inte några betyg, endast kunskaper. Efter gymnasiet kan du i så fall göra prövningar och få betygen på dina kunskaper. Att hitta var du skulle få både undervisning och även gymnasiala betyg som ligger utanför din gymnasieskola - kan inte jag tänka mig att ett sådant ställe finns. Andra gymnasieskolor kommer ej få någon kompensation för att ge dig undervisning och för administration kring det att du skulle läsa en kurs hos dem, så de kommer säga Nej till dig (är jag tyvärr rätt säker på). Det är dyrt att erbjuda undervisning och i fall din egen gymnasieskola ej "skickar dig dit" och betalar för dig, kommer du inte få läsa. Så, fråga på din egen gymnasieskola.
    Att skaffa sig språkkunskaper på egen hand genom självstudier, språkresor (när det återigen blir möjligt) och på alla andra sätt är givetvis mycket bra. Och har man kunskaper kan man många ggr, på sikt, även få betyg på sina kunskaper.