Ahmed

    Hej! Jag undrar om kan man läsa moderna språk och modersmål för samma språk? Alltså om man läser moderna språk steg 5 kommer man få 1,5 som meritpoäng, men kommer denna meritpoäng påverkas i fall man läste modersmål för samma språk? Jag gick teknikprogrmmat i gymnasium och då läste moderna språk steg1-7 och fick meritpoäng på de. Men nu tänker och göra prövning för modersmål i samma språk för att höja mitt meritvärdet.

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed!
    Moderna språk och Modersmål är 2 olika Ämnen, även om det handlar om samma språk. Man får i Sverige ha betygen i Moderna språk och i Modersmål i samma språk, alltså; och detta gäller både på grundskole- och på gymnasial nivå.

    Hälsningar
    Mikael