elev
    Hej!
    Undrar om man kan läsa distanskurser på komvux medans man går i gymnasiet? Jag går första året på naturvetenskapsprogrammet. Jag har inte haft möjlighet att läsa ett modernt språk i min gamla grundskola, men insåg nu att det behövs för att få full meritpoäng. Jag valda att plugga modersmål första året i gymnasiet, men detta ger mig inte meritpoäng. Därför vill jag under sommaren läsa språk på komvux om det går och då tänkte jag att läsa upp till steg 3. Min gymnasieskola erbjuder inte elever ( som i mitt fall) att läsa dessa kurser på plats.

    en annan fråga är, ifall jag fick läsa dessa språkkurser, hur kommer dem räknas då? Jag menar i vilken urvalsgrupp kommer jag hamna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, som reglerna är nu så får inte gymnasieelever läsa på komvux.
    Max antal meritpoäng kan man uppnå även utan meritp.för moderna språk. Engelska 7 ger 1.0 och högre mattekurser kan ge upp till 1,5 och på så sätt uppnår man 2,5 som är max antal.
    läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit