Robin
    Hej, jag har funderat på att läsa till psykolog och undrar om man kan läsa det på distans?

    Jag har inte hittat det någonstans och jag kan inte plugga ortbundet pga arbete heltid.

    Kan detta lösas på något sätt tror du?

    //Robin
    • : Även att sätta ihop ett "eget" program med fristående kurser kan kanske vara ett alternativ, men läste någonstans att arbetsgivare inte riktigt älskar när man gör så då det kan vara svårt att verifiera eller något? //R
    • Anna : Läs gärna info på https://www.framtid.se/yrke/psykolog

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    yrket Psykolog>> är i Sverige ett av de så kallade legitimationsyrken. Det innebär bl a att man måste - för att kunna få legitimation - få ut Psykologexamen; och det kan man göra endast om man har läst på Psykologprogrammet. Man kan, alltså, tyvärr, inte sätta ihop en egen examen.

    >>Psykologprogrammet ges på ca 10 orter i Sverige, tyvärr - inte på distans, utan "bundet" till studieorter.

    Om du inte kan läsa på en av de skolorter, där psykologprogrammet ges, kan du tyvärr inte bli psykolog, i alla fall inte i Sverige.... i alla fall så som reglerna ser ut idag. :(

    Tips: kika på andra "liknande" yrken - ex. Socionom>>, Psykologisk coach>>, Mental coach>>, Beteendevetare>>.

    • : Hej!
    • : Hej, tack för svar. Hur funkar det med socionomprogrammet? Kan man ta det på distans, för jag var inne på det också? Kikade snabbt men såg inte riktigt något till distans, men det kanske kan ordnas eller nåt? //R
    • Anna : Socionomprogrammet på DISTANS ges från Gävle: se info på http://www.hig.se/SGSOK