Tamer
    Hej!
    -kan man läsa samma språk i både moderna spårk och modersmål?

    - just nu läser jag modersmål 2 och kommer att läsa nästa år på kumvox så min frågra är att kan man ersätta modersmål 2 till att göra prövningar i moderna språk steg 3,4,5? och kommer få extra meritvärde för moderna språk om jag läser till steg 5?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Max i merit i moderna språk är 1,5 och det räcker med godkända betyg i moderna språk 3&4; du kan ha moderna språk 5 i ditt examensbevis men några extra meritpoäng får du inte.

    Man får läsa eller göra prövning i samma språk som modersmål och som moderna språk.

    • : så du menar att det möjligt att läsa
    • : hej! jag råkade skriva fel!. Du menar att jag har möjlighet att att läsa modersmål och moderna språk i samma språk och jag kommer få meritvärde för både modersmål och moderna språk och sen kommer jag få 1.5 extra om jag gör prövningar från moderna språk 3 till steg 5
    • Mikael : Man får ha betyg i modersmål och i moderna språk i samma språk in i sitt examensbevis ! Om just din gymnasieskola eller komvux har lärare som kan undervisa eller sätta betyg i just de kurser, vet inte vi här på fråga SYV, utan det måste du fråga just på skolan och på komvux om.
    • Mikael : Meritpoäng, extrapoäng inom moderna språk är Max 1,5 och har man godkända betyg i moderna språk 3&4, uppnår man, som regel detta. Men om man söker utbildning på högskola som för särskild behörighet kräver moderna språk 3, då måste man för att uppnå Max i merit inom moderna språk, även ha godkänt betyg i moderna språk 5 ELLER i moderna språk 2 i ett Annat, nytt, språk.
    Läs alla kommentarer