Klara
    Jag vill läsa till socionom men bor utomlands och spelar som basketproffs. Jag undrar om det går att läsa till socionom på något annat sätt, t ex läsa vissa kurser på distans (i så fall vilka?) eller läsa till socialpedagog och sedan kunna tillgodoräkna kurser? Jag kommer inte kunna komma på obligatoriska träffar så jag måste kunna läsa allt på full distans.
    • Jelena : den utbildningsformen du är "ute efter" heter "Distans utan obligatoriska träffar". och på högskolornas gemensam sida kan man lägga filter och få fram alla utbildningar som erbjuds inom den formen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,
    det vi känner nu är följande:
    socionomprogrammet på distans erbjuds på högskolan i Gävle, men det är Obligatoriska träffar som ingår. Se info på hig.se

    Utbildningsledare för den utbildningen är Maria Sjölund; maila henne på [email protected] och fråga om det skulle gå att skippa obligatoriska träffar; jag tror tyvärr inte att det går. Sedan, ingår det också Praktik i socionomprogrammet - ofta en hel termin på praktik efter 2 år på programmet, alltså termin nr.5 är man ute på praktik på heltid - så brukar det i alla fall vara om man läser ett "bundet"program.

    Ang. läsa andra utbildningar: program eller kurser på distans för att senare kunna "tillgodoräkna" sig utbildning, så brukar det vara så att man måste söka, konkurrera och komma in på Socionomprogrmmet och när man är ANTAGEN, då ansöker man om tillgodoräknande av tidigare utbildning och man kan få olika svar ang. vad som kan tillgodoräknas från olika lärosäten... då varje högskola och universitet får bestämma ganska mycket själva, på plats, lokalt.

    Så vitt jag vet är studietakt på socionomprogrammet 100%, även om man läser på distans - alltså, man bör lägga ner 40 timmar/vecka på sina studier. Kommer du ha den tiden och orken?
    Ang. om programmet kan specialanpassas just för din situation - kan vi på Fråga SYV inte svara på; det måste du fråga på det lärosäte där du vill läsa; jag tror tyvärr att det blir ganska så svårt. Jag tror inte på en sådan anpassning.
    Programmet är på 3,5 år på heltid. Skulle du (om det vore möjligt) läst på halvtid skulle det i så fall tagit 7 år. Och skulle du kunna lägga ner 20 timmar per vecka på dina studier under varje vecka, är också en stor fråga... med träningar, matcher mm.?

    Distans utan träffar
    Du får gärna kika på alla de kurser och program som ges på de svenska lärosätena på Distans utan obligatoriska träffar: här är listan som innehåller över tusen alternativ - studera.nu/jamfor-utbildning/distans-utan-träffar