Johannes

    Min mentorselev har hamnat i en besvärlig sits. Hon har läst Franska i 7:an, Utökad engelska i 8:an och en bit in på 9:an bytte hon till Spanska. Hennes lärare satte ett "snäll E" dvs, hen sa till min mentorselev att hon inte var riktigt godkänd, men satt E ändå. Nu på gymnasiet måste hon läsa spanska steg 3 pga detta E, men hon känner själv att hon inte alls kan språket så bra och bröt ihop under första lektionen då hon inte förstod någonting. Jag har pratat med SYV och rektor på vår skola och de säger att Skolverket inte tillåter att hon läser spanska steg 1 om hon har ett E från 9:an, men jag känner att jag måste forska vidare. Det låter orimligt att anta att en elev som läst spanska i ett år ska ha samma kunskaper som en elev som läst det i fyra (från 6:an). Finns det ingen undantagsregel?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes!
    en enkel lösning skulle vara att eleven börjar på gymnasiet med Tyska1 (ett nytt språk som hon inte läste på grundskolan). Om det i elevens program ingår 2 obligatoriska kurser i moderna språk, då kan eleven senare (i år2 eller 3) läsa antingen Tyska2 eller kanske Spanska 2.
    Om eleven har ett annat modersmål än svenska kan eleven i stället för obligatoriska kurser i moderna språk läsa kurser inom ämnet Modersmål.
    Att eleven fick E i spanska på grundskolan förstår jag var "fel". Men det konstiga här är att även om eleven har F i spanska (eller ett annat modernt språk) från grundskolan, att även i det fallet får inte eleven läsa nybörjarkurs Spanska 1 på gymnasiet. Tanken här är att det blir orättvist mot eleverna som "på riktigt" inte läst spanska (i detta fallet). Alltså i samma språkgrupp kommer en elev ha vissa förkunskaper som andra elever inte har och med det har visst "försprång" och kan lättare uppnå höger betyg. Så tror jag i alla fall att tanken var när den regel skapades.

    Om eleven som din fråga gäller kan tänka sig anstränga sig och läsa ikapp, så finns det en stor fördel i att få godkänt betyg i modspråk3 och sedan ännu större fördel - i mod.språk4. Fördelen heter meritpoängen.  I och för sig går det att uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk - i så fall genom engelska 7 och högre mattekurser. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoängen men de ger mycket stor fördel vid konkurrensen om plats på en svensk högskoleutbildning.

    • : Tackför snabbt svar och jag förstår tanken. Vi har redan föreslagit Tyska 1 och det kommer nog bli så för eleven. Jag ska snacka med grundskolorna i vår kommun om att de inte ska göra detta misstaget eller åtminstone förvarna eleverna om konsekvenserna av att läsa ett nytt språk i 9:an.
    • Anna :

      Bra att ni kom på lösningen med Tyska1. Jag tänker också på att det kanske inte är för sent att byta program så att det inte ingår moderna språk, så behöver eleven i så fall inte läsa något språk alls. T.ex på Estetiska programmet behöver man inte läsa moderna språk, ES är högskoleförberedande och man behöver inte vara dans-, musik-, eller bildintresserad för det finns ju även inriktning Estetik och media.

    • Anna : Vi har nu sökt en sakkunnig på skolverket och fick svar att det tyvärr inte finns möjlighet till undantag, utan det som gäller är att även om eleven fick F i modernt språk från grundskolan, så bör hen läsa steg 3 i samma språk på gymnasiet eller börja med ett nytt språk. :(
    • : Tack för ett så utvecklat svar Anna! Eleven är så klart lite besviken, men jag tror att det löser sig.
    • Anna : FRåGA SYV håller tummarna! Hälsa eleven Lycka till!
    Läs alla kommentarer