Hej!
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) har betygen i svenska och inte i SAS, svenska som andra språk, bör du höja betygen i ämnet "svenska".
    Betygen i SAS, svenska som andraspråk kommer inte räknas in i stället för betygen i svenska som finns i ditt examensbevis.
    Det fick vi förklarat för oss av flera olika sakkunniga vid ett antal olika tillfällen förut. Det är en återkommande fråga som vi får svara på med jämna mellanrum. Du kan även ringa till Antagning.se och få det bekräftat, om du vill - tel.nr 0771-550720

    ***
    Ett (kanske) möjligt alternativ skulle vara om du läste mot ett nytt examensbevis på komvux - ett sådant möjlighet kan finnas. Prata med SYV på komvux. Det kan dock ta tid och det är inte alls säkert att komvux tar in dig på "motsvarande kurser" när du redan har godkända betyg. Teoretiskt sett är det möjligt.. men praktiskt sett, ska du ha ganska mycket tur för att det skulle gå vägen. Och så kommer det ta lång tid också. Du kan då behöva göra prövningar i SAS (för att du kommer troligtvis inte få plats på kurserna på komvux).