Linnea
    Jag går resturang och livsmedelprogramet men vill kanske plugga till läkare efter gymnasiet är det möjligt? Vilka ämnen ska man läsa?
    • Julia : Du går gärna läsa på http://www.fragasyv.se/fragor/yrkesprogrammen-i-fara och tips som jag vill ge: finns många fördelar att läsa Vård&omsorgsprogrammet, med kurser som ger behörighet till Sjuksköterska - då har du många alternativ efter gymnasiet. Genom att komplettera på Komvux eller Nat.vet.basår - kan du på 1 år bli behörig söka till Läkarutbildningen. Yrkesprogrammen är ett smart val, tycker vi på Fråga SYV!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    Behörighet till att söka Läkarprogrammet på högskola är
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Du har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet på ett yrkesprogram. Det är Svenska/svenska som andra språk 2 och 3 samt Engelska 6. Du kan läsa Matematik 2a som en valbar kurs. Kanske är det möjligt att läsa även Matematik 3b, men Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2 samt Matematik 4 - ser jag ingen möjlighet att läsa på ett yrkesprogram. Att läsa alla de kurserna tar ett år på heltid - och även om din skola skulle gå med på att låta dig läsa utökade kurser, är då frågan - hur skall du orka? plus en annan fråga: finns det behöriga lärare i Fysik, Kemi och Biologi på din gymnasieskola?
    Jag tror inte det är möjligt att bli behörig under gymnasietiden. Däremot har jag ett förslag: du kan läsa på komvux efter gymnasiet eller söka Naturvetenskapligt basår på högskola, där du kan bli behörig. För att kunna söka Naturvetensk.basår - läs till Grundläggande behörighet och matte 2a och helst också matte 3b.
    Mvh
    Mikael SYV