Lin Alnajm

    Hej! Nu läser jag på IB program årskurs 1(Pre-Dp). Jag läser nu SVA 1 , men de kommande två åren år ska jag läsa SVA 2 bara utan SVA 3. På grund av IB-regler om man vill läsa SVA 3 eller SV 3 behöver man studera Svenska A kurs som är jobbigt för de som inte har Svenska som ett modersmål. Därför planerar jag att läsa SVA 3 på komvux, men jag redan ska läsa fysik 2 på komvux efter gymnasiet. Min frågor är 1) kan man läsa två ämnen samtidig? 2) Kan man bara klara en typ av bedömning (nationellt prov eller något) för att klara svenska / som andraspråk 3 utan att studera hela kursen om personen är flytande nog på svenska? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lin,
    om man läser svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) på komvux på heltid, tar det endast 5 veckor. Fysik2 är en lika stor kurs som svenska 3 (eller SAS 3). Så, om du efter gymnasiet läser på komvux - SAS 3 och Fysik2, då kan du bli klar på 10 veckor.
    Om du tycker du har kunskaper i kursen och inte behöver läsa den, kan du försöka hitta var du kan göra prövning. Det kan bli svårt att hitta var man kan göra prövning. Men du ska kunna leta efter möjlighet att göra prövningar i hela Sverige (eftersom du då inte längre är gymnasieelev).
    Vänligen
    Julia syv