Manisara
    Jag pluggar just nu på ett universitet och kommer att anmäla mig inför VT2021. Som jag hade tänkt mig så skulle jag läsa ett huvudämne A som ger 30hp nästa termin, men det visas att det ämnet jag vill läsa bara sker på halvfart + 'kvällstid' (och det ger 30 hp) vilket innebär att jag kommer läsa denna kursen från 18 jan 2021 - 16 jan 2022.
    Betyder detta att jag kommer läsa typ 15hp/termin?
    Har jag då möjlighet att läsa en annan kurs som ger 30 hp + halvfart + 'dagtid' samtidigt? och då studerar jag 100%?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, om en kurs som är på 30 hp läses på 2 terminer, då läser man 15 hp per termin vilket = halvtidsstudier på högskolenivå.
    Du får söka fler kurser eller t o m ett helt program som går på heltid och i fall du kommer in, läsa dem samtidigt.
    Antagning.se antar till max 45 hp per termin, vilket motsvarar heltid + halvtid. Man kan då t.ex läsa tre utbildningar där varje går på halvtid.

    Studie- och yrkesvägledare