Elev
    Hej!
    Min vän vill nu plugga upp sina betyg på komvux och undrar om man kan läsa två kurser samtidigt? Studietakten på båda kurserna vill hon ska vara 50% på båda. Är detta möjligt? Vidare undrar jag om man får CSN för 100% studietakt då? Eftersom att man läser två kurser på 50% (deltid). Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    om man läser 2 utbildningar på 50% vardera samtidigt, då är det heltidsstudier. Uppfyller man, för övrigt, kraven som CSN ställer borde man få ut studiemedel för heltidsstudier.

    Angående vilka kurser och i vilken studietakt som komvux i en viss kommun erbjuder är det en fråga till den kommunens vuxenutbildningen. Det är inte alltid det är möjligt att läsa en kurs på exakt 50%... kanske kan man i så fall läsa på 100%, en kurs i taget, en efter den andra. Men det är olika i olika kommuner vilka kurser som man kan söka och sedan också oklart, på förhand, om man kommer in på båda kurserna eller på en av dem eller inte på någon av dem. Därför är det klokt att söka många kurser - alla som man vill läsa! Och söka samtidigt även andra studier och även samtidigt söka jobb!