Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    svar på din fråga är "som regel - nej". Enligt svar från skolverket ska eleven läsa moderna språk 3 om hen läst samma språk på grundskolan och detta även om eleven fick F i det språket på grundskolan. Du kan själv ringa till skolverkets upplysningstjänst och få det bekräftat, tel.nr 08-52733200.
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • Camilla :

      Kan man då inte heller läsa tyska 2 på gymnasiet om man läst tyska som elevens val (vilket jag tror motsvarar tyska 1)? Hon kan ju inte gärna börja läsa tyska 3 då hon inte läst tyska 2 innan. Min dotter har läst spanska 3 i ettan på gymnasiet men vill inte fortsätta med att läsa spanska 4 utan vill byta ut spanskan mot tyska 2. Går det eller måste hon välja franska 1 i stället? Hon går på Samhällsprogrammet.

    • Anna : Ni får prata med SYV och kanske också med rektorn på din dotters gymnasieskola. Jag tycker att det är rimligt att förvänta sig att din dotter skulle kunna läsa tyska 2, men schemat kanske inte går ihop ... Förhoppningsvis finns det en grupp på samma skola som förra året läste tyska1 och i år ska läsa tyska2 och då borde din dotter kunna läsa den kursen ihop med den språkgruppen. ... Det är lite av en "grå-zon". När vi senast frågade skolverket fick vi svar att "om eleven läste ett modernt språk på grundskolan, bör hen läsa moderna språk 3 om det är samma språk, på gymnasiet". Och att det inte är reglerat i detalj... mycket är utlämnat till huvudmannens (i praktiken) rektorns beslut. Tänk på att franska och spanska är besläktade språk, tillhör samma språkgrupp. Tyska 2 kommer inte ge din dotter några merit/exgtra-poäng, och det är kanske lika bra att läsa franska 1 (vilket bör inte bli så jättesvårt, pga din dotter läste spanska 3 och franska och spanska hör till samma språkgrupp).