Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,

    jag gissar på att du menar läsa tyska på Komvux (för att bedriva självstudier eller köpa kurser någonstans, på egen hand, kan inte förbjudas). Om du menar läsa tyska på komvux samtidigt som kan läser SFI, svenska för invandrare, så är det en fråga till komvux i den kommunen där personen är folkbokförd. Jag vill kanske avråda från att läsa flera språk samtidigt, då personen som läser SFI befinner sig på språknivå i svenska som mellanstadieeleverna har (när man är klar med SFI, har godkänt i D-kurs, då har man kunskaper i svenska som motsvarar åk6 i grundskolan, det är inte så hög nivå i svenska.
    Gymnasiekurser på komvux, även kurser i tyska (t.ex Tyska1, nybörjarkurs) baserar sig på att läraren förklarar en hel del på svenska och att översättning och "glosor" ingår då man ska växla mellan svenska och tyska språken, och när man inte riktigt kan så mycket inom svenska och ska lära sig tyska på det språket som man inte ännu kan så bra... så blir det nog inte så bra resultat.

    Oftast säger komvux så här: för att läsa på gymnasial nivå måste man först ha Grundskolekompetens komplett, och vad det gäller svenska så är det godkänt betyg i SAS G, alltså Svenska som andraspråk Grund, lägst E-betyg.
    Efter SFI läser man SAS G, etapp 1 och sedan etapp 2, och först efter det kan man, som regel, läsa på gymnasial nivå (om man då även har matte och engelska kunskaper som motsvarar godkänt betyg på grundskolan).
    Men komvux kan ibland göra undantag, av olika anledningar, så fråga SYV på komvux i den kommunen där personen läser SFI. ytterst blir det upp till rektorn på komvux att besluta om det.