michelle
    Hej! Har en fundering kring huruvida man kan höja betyg i efterhand.
    I historia på gymnasiet fick jag betyget D, vilket drar ner mitt snitt väldigt mycket, jag undrar ifall jag kan läsa upp det betyget på något sätt? tog studenten 2017 och läser just nu basår för att kanske söka till läkarlinjen med skulle behöva höja mitt snitt från 20.94 till över 21, hur ska jag gå till väga för att höga mitt snitt? går det ens nu i efterhand?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michelle,

    ja, du kan höja betyg i de kurser som du har i ditt examensbevis. Det mest realistiska alternativet är att läsa på /självstudier/ och anmäla dig till en Prövning /eller flera prövningar - i varje kurs som du vill höja betyget i/.

    Eftersom du nu läser basår, kommer du ändå prövas i BII, kompletteringsgruppen, då spelar det ingen roll om du har fler eller färre kompletteringar; du kan givetvis SÖKA till komvux /men jag tror inte du blir antagen, därför att komvux saknar ofta resurser att "omutbilda", dvs ge plats på kurser till dem som redan har godkända betyg i samma kurs/.

    Högskoleprovet! - gör HP. Om du redan har gjort, gör det en gång till - på våren, är mitt råd.

    Vänligen och Lycka till!

    L. :)

    Liselotte