Roro

    Hej! Jag har en fullständig examen från komvux med inriktning natur och teknik. jag har sökt universitet men vet ej om jag kommer in, på grund av ett F i engelska 7 vilket har lett till ett helt meritpoäng avdrag av hela mitt jämförelsetal. Jag undrar nu ifall jag inte kommer in på universitet och väljer att plugga upp engelska 7 på komvux och får exempelvis ett C, kommer det C räknas in i mitt jämförelsetal + meritpoängen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Roro,
    om eng7 ingår inom ditt examensbevis och du höjer betyget i den kursen från F till C då kommer ditt jämförelsetal höjas med + cirka 0.6 och så får du + 1.0 meritpoäng (om du nu inte har fler än 1,5 meritpoäng; detta för att max meritpoäng är 2.5, så för att få ännu 1.0 måste du idag ha max 1,5... skulle det t.ex vara så att du redan nu har 2.0 meritpoäng då får du + 0.5 för eng7 för att ingen kan få fler meritpoäng än max).
    Du kommer ha stor fördel om du får godkänt betyg i eng7. Även om du "bara" får E, och om du idag inte har fler än 1.5 meritpoäng, så kommer du få + cirka 1.4 (av den höjningen är 1.0 meritpoängen för eng7 och 0.4 är skillnaden i ditt jämförelsetal mellan F och E i en 100poängskurs).
    Försök höja ditt betyg i eng7. Att komvux ger dig plats på eng7 kan jag inte lova. Sök och se om du kommer in. Om du inte kommer in, sök till nästa antagningsomgång + bedriv självstudier och se om du kan hitta var du kan göra prövning i den kursen. Komvux har begränsade resurser och kan inte anta alla som söker. Sök till varje ny antagningsomgång men se också över dina andra möjligheter, bl.a se om du hittar andra utbildningar där det är lättare att komma in. Titta även på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola. Till yrkeshögskoleutbildningar konkurrerar man inte endast med sina betyg. Betygen spelar viss roll men inte avgörande roll. Se några exempel på vad som kan finnas att söka inom yrkeshögskola - du kan göra många yh-ansökningar redan nu, även om du väntar svar på din högskoleansökan; det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats.
    Det finns yh-utbildningar som fortfarande tar emot ansökan till start hösten 2022 (uppgift om lediga platser från 2 juni 2022):
    i listan på yhguiden.se/resultat?&education_ranges=2022 ser jag just nu 209 sökbara YHutb.med start hösten 2022. Vissa av de yh-utbildningar som idag är sökbara stänger ansökan inom kort, t.ex
    ihm-business-school/account-manager-digital-solutions - sista ansökningsdag 6 juni 2022.
    Du förlorar inget på att göra ansökningar. Det går, som sagt, alltid tacka Nej till erbjuden studieplats. Det är oftast bättre att gå "någon utbildning" än att inte gå i skolan och inte ha jobb. Alltid lär man sig ngt på en utbildning som kan bli mycket användbart i framtiden!

    Studie- och yrkesvägledare