Niclas
    Kan man läsa upp f om kursen är avlutad i årskurs 2
    • : Ja, du kan alltid ansöka om prövningar eller så löser dina lärare det på ett annat sätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    en gymnasieelev som fick F i en kurs har rätt att göra prövning på sin gymnasieskola - innan hen avslutar årskurs 3. Tidpunkt för prövningen är det skolan (rektorn) som bestämmer.
    Det är inte heller ngt som säger att eleven inte kan gå om kursen, men här måste schemat passa - eleven kan ju inte klona sig, så om andra Obligatoriska för eleven ämnen ges på samma timmar som den kurs eleven vill gå om, så finns det ett praktiskt hinder.
    När eleven tar ut examensbevis eller studiebevis i slutet av år 3 på gymnasiet, då är gymnasieskolan "färdig" med den eleven och hänvisar till komvux eller prövningar i hela Sverige. Hen som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun hen är folkbokförd i. dock blir det tyvärr allt svårare att hitta var man kan göra prövningar. Detta bl a på grund av Covid-19.