Rebecca
    Hej!
    Kan man läsa matematik 1b igen i 3:an på gymnasiet om man vill höja sitt betyg eller kan man göra en form av prövning? Eller måste man isåfall få underkänt i matematik 1b eller läsa upp på komvux sen?
    Jag vill hellre göra ett form av kursprov än att läsa hela kursen igen nämligen.
    Jag vill dessutom helst inte läsa på komvux direkt heller efter gymnasiet och hoppas på att ansöka till ett universitet en kort tid efter jag gått ut gymnasiet.
    • :

      Du kan endast läsa om (eller göra en prövning på) en kurs under gymnasiet om du har fått F i kursen. Annars är det en prövning på komvux som gäller tyvärr.

    • Julia : Det stämmer. Om eleven får godkänt betyg på gymnasiet kan inte hen höja det betyget under sin gymnasietid. :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du fick rätt svar i en kommentar från Josefine.