Fredrik

    Hej syv! Jag läser tredje året på gymnasiet och har planer att studera vidare inom några år. Jag kommer troligtvis söka in till ett program där matte 2b är obligatorisk vilket betyder att jag som läst upp till matte 3b endast kommer få 0.5 meritpoäng att söka in med. Dessa 0.5 poängen adderas med 1.0 från engelska 7 samt 0.5 från spanska 3. Jag undrar om det är möjligt för mig att senare läsa upp spanska 4 på komvux för att få full merit (2.5) då jag ej läser spanska 4 på gymnasiet. Jag undrar även om denna kurs jag eventuellt läser upp på gymnasiet kan bytas ut mot en icke obligatorisk kurs ifall mitt betyg skulle vara högre.

    • :

      Hej Fredrik!

      Om du läser en utbildning med matematik 2b som krav så får du 0.5 för matematik 3b, 1,0 för engelska 7, och 0,5 för spanska 3. Det går att läsa till meritpoängsgivande efter gymnasiet också, för att på det sättet nå max meritpoäng. Observera att du då kommer konkurrera i urvalsgrupp BII med det nya meritvärdet, men även i BI med ditt ordinarie meritvärde utan kompletteringar. Dessutom är det viktigt att komma ihåg det faktum att moderna språk kan i vissa fall krävas inom ramen för särskild behörighet, och då får du ingen meritpoäng för de kurserna. Läs mer om reglerna här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Mikael :

      Japp, det som Brendan skriver - stämmer! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du undrar bland annat om du skulle kunna "byta ut" kurser med lägre betyg från examensbeviset och svar på den är frågan är - Nej. Inget i examensbeviset kan ändras. Om du får nya betyg, lägger du till de nya betygen till examensbeviset och skickar/scannar in flera "papper" i så fall.
    Och du fick svar på din andra fråga i en kommentar till din fråga.
    Hälsningar
    Mikael SYV