Simon

    Hej! Jag går teknikprogrammet inriktning samhällsbyggande och miljö och funderar på att läsa fjärde året nästa höst. Dock undrar jag om det skulle gå att "bygga på" utbildningen med något typ av master- eller kandidatprogram och därmed få en av titlarna ovan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    masterprogrammet läser man (eller i alla fall söker till) efter 3årig högskoleutbildning (kandidat- eller yrkesexamen på högskolenivå).
    Fjärde året på teknikprogrammet ger "titel" Gymnasieingenjör. Efter det kan man direkt söka jobb eller söka till högskole- eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Hänvisningar:
    framtid.se/yrke/hogskoleingenjor
    framtid.se/yrke/civilingenjor
    framtid.se/yrke/gymnasieingenjor
    info om TE4

    Studie- och yrkesvägledare