Hej Jenny!
    Med "basår" menar du basår på högskolenivå eller på KomVux? Komvux kan sätte ihop kurserna och kalla de kurspaket för "basår". På komvux läser man "vanliga" gymnasiala kurser och i fall man på gymnasiet fick studiebevis (eller gymnasieintyg) kan man få Examensbevis från komvux (och på så sätt bli behörig till eftergymnasiala utbildningar).

    Ska man läsa på högskolenivå (högskola eller universitet) i Sverige måste man alltid ha Grundläggande behörighet: för dig är det EXAMENSBEVIS och godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
    Naturvetenskapliga och Tekniska basår på högskolenivå kräver också lägst Matte 2 (godkänt betyg, E) men kan också kräva matte 3. Inom naturvet.basår på högskolenivå läser man fysik, kemi, biologi och matte (upp till matte 4).
    På de tekniska basåren läser man vanligtvis ej biologi, men kan läsa matte 5 och kanske också matte specialisering. Innehåll i basåret varierar; man får titta noga på vad som ingår i basåret.
    Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda basår. Ibland slutar de erbjuda basår, även om de gjorde det tidigare.
    ******
    När du skriver "läsa upp betygen"... så kan det betyda olika saker. har du godkända betyg men vill få högre än E?
    Eller har du F i betyg? eller har du inget betyg?
    Vad för yrke siktar du på - på sikt?