Ebba
    Under gymnasiet gick jag linjen International Baccalaureate (IB). Under tiden som gått sedan dess har jag kommit på att det är psykologprogrammet jag siktar på att ta mig in på. Tyvärr saknar jag, med full meritpoäng, mindre än 0.5 poäng för att matcha de senaste årens intagningspoäng. Så nu undrar jag: vad finns det för alternativ för att läsa upp sina IB-betyg? Jag vet att man kan försöka sig på både retakes eller att lyckas riktigt bra på ett högskoleprov. Dock tvivlar jag på mina chanser både i att höja något av mina tidigare provresultat eller att lyckas sådär bra på högskoleprovet som krävs. Jag har läst att man kan göra en eller flera prövningar på Komvux, men har inte lyckats hitta något om ifall det går när man har IB-betyg. Vet ni? Det känns som det borde gå, men eftersom betygen som används inom IB och svenska skolan är så olika så har jag faktiskt ingen aning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba, det är en svår situation du befinner dig i.

    Vi har tidigare ställt en liknande fråga till betygsexperter (för några månader sedan) och fick svar att det är Retakes eller högskoleprovet; eller att hitta en annan utbildning, som inte kräver lika så höga betyg. Det är det svaret vi fick från flera betygsexperter och vi känner inte till att reglerna skulle ha ändrats sedan dess.

    Om du inte tror att retakes eller högskoleprovet är bra alternativ för dig, kika i så fall på "liknande" yrken och utbildningar... ex. >>psykologisk-coach och >>kurator.

    Ännu ett alternativ är att läsa till Socionom med målet att läsa vidare till >>Psykoterapeut. Både psykologer och socionomer kan bli psykoterapeuter.

    Tips:
    - läs noga på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate - det är Antagning.se som räknar på dina betyg och bestämmer vilka betyg som ska räknas in; oavsett vad någon annan säger, så är det den bedömning som Antagning.se gör, som gäller; se om hittar ngt. på deras hemsida som skulle antyda att du kan höja dina IB-betyg med komvux-betyg /eller prövnings-betyg/.
    Du kan också kontakta Antagning.se med din fråga.

    Du kan även ta hjälp av en SYV på komvux. Hen kan söka hjälp från betygs-experter. Tror tyvärr inte du får ett positivt svar, men du kan försöka... då vet du i alla fall att du gjorde allt du kunde.

    Gör högskoleprovet, om du har tid och råd. Kostnaden på 450 kr finns, tyvärr... det inte alla som har råd, för att även kostnad för resa till/från provlokalen tillkommer och så kanske man måste missa jobbet /om man kan jobba den dagen som högskoleprovet ges/. Annars, om man har råd, så är det bra att göra högskoleprovet. Det skadar i alla fall inte. Får du rätt så högt resultat, även om det inte skulle räcka till att komma in på psykologprogrammet med, så kan det användas till "annat"... ex. kan man sätta in den info i CV-n när man söker jobb.