Ninni

    Hej! Jag går i årskurs 9 och funderar på och gå naturbruk hästhållning med NV, så jag läser alltså kemi 2, fysik 2, kemi 2 och matematik 4. Men eftersom jag redan kommer läsa utökade kurser kan jag inte läsa till extra meriter som moderna språk, engelska 7 och matte 5. Vilket innebär att jag kan få Max 20 i meritvärde. Går det att läsa in engelska 7, moderna språk 3,4,5 och matte5 på komvux efter gymnasiet, för att höja sin merit till över 20 poäng? Jag hade läst någonstans att de endast går att höja sig till 20 i meritvärde Max på komvux. Stämmer det? Om jag t.ex. vill läsa på SLU till veterinärprogrammet, väger det praktiska arbetet med djur in något från hästhållningslinjen, eller har man lika stor/liten chans som andra som gått Naturvetenskapligaprogrammet? Jag har svårt och bestämma mig för om jag vill gå natur-natur eller naturbruk med nv, hur kan jag resonera kring vilket jag borde välja? Vilka fördelar och nackdelar finns det med respektive? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ninni!

    Veterinär - är ett mycket populärt yrke och mycket höga betyg brukar krävas för att komma in på veterinärprogrammet på SLU, och du har rätt i att endast 20.0 som meritvärde (och det får man om man har alla B-betygen + max antal meritpoäng eller alla A-betygen och inga meritpoäng) brukar inte räcka, utan man måste både ha alla A-betyg i alla gymnasiala kurser + även (åtminstånde) några meritpoäng.

    Teoretisk möjlighet finns att efter NB med utökning naturvetenskapligt behörighet, kunna komma in på veterinärprogrammet på SLU; detta om antagningsgränsen går ner till under 20.0 eller om den sökande får högt resultat på högskoleprovet och kommer i så fall in i HP-urvalet.
    ang.några fördelar (formellt sett) vid antagning till veterinärprogrammet med bakgrund från naturbruket, känner jag inte till (förutom att AU kanske kan införas - det beslutas inför varje antagningsomgång - och man kan i så fall boka ett antal platser till "extralämpliga sökande").

    Att läsa NB med utökade kurser inom naturvetenskap kan man givetvis göra men då läser du på mer än heltid och bör därför lägga mer än 40 timmar/vecka på dina studier (som motsvarar normal studietakt) under alla 3 år på gymnasiet + även sträva efter A-betygen i alla kurser under alla 3 år, vilket är jättetufft.
    Och du har rätt i att du kommer troligtvis behöva komplettera på komvux eller genom prövningar, efter gymnasiet. Och om du ändå ska läsa på komvux, varför inte i så fall läsa även kemi, fysik, biologi och högre mattekurser på komvux också och på gymnasiet läsa Naturbruksprogrammet (kanske med tillvalskurser matematik 2a och 3b, som normalt sett, inte ingår) och hinna ha fritid, sova tillräckligt mycket och inte riskera överanstränga sig?
    Vi har tidigare försökt få fram om någon efter NB med utökning Naturvetenskaplig behörighet kom in på veterinärprogrammet på SLU direkt efter gymnasiet, men vi hittade inte någon, alltså tror inte vi att det är en realistisk möjlighet (för att precis som du skriver, det är endast möjligt att genom superansträngning och risk att bli sjuk av att läsa på mer än heltid, uppnå max 20.0 och det brukar ju inte räcka, tyvärr).

    Fördelen med att läsa NB-programmet och inte NA/naturvetenskap kan vara i att kunna direkt efter gymnasiet arbeta som t.ex Hästskötare och komplettera på komvux på deltid, för att kunna senare försöka komma in på veterinärprogrammet på SLU.
    Om du vill gå den snabba vägen (kunna komma in på veterinärprogrammet direkt efter gymnasiet) rekommenderar vi i så fall NA/inriktning Naturvetenskap där kurser för särskild behörighet (kemi2, fysik2, biologi2 och matematik4) ingår som obligatoriska och kurser som ger meritpoäng (i detta fallet inom matte är det Matematik 5 och specialisering; och annars Eng 7 och moderna språk 4 kan oftast läsas som valbara kurser; en kurs moderna språk ingår i NA som obligatorisk och vi rekommenderar i så fall fortsätta med samma språk som eleven läste i grundskolan - alltså mod.språk3, ej byta språk och läsa nybörjarkurs moderna språk1).

    Tips!
    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser på gymnasiet.
    Gör högskoleprovet, oavsett vilken utbildning på gymnasiet du kommer att gå.
    Bestäm dig om du vill ta den snabbaste vägen eller om du kan tänka dig inte ha så bråttom och kanske komma in på veterinärprogrammet på SLU senare, inte direkt efter gymnasiet.

    ang.om komvux tar in på kurser som ger meritpoäng...
    Svar: det kan inte garanteras på förhand. Som komvux-uppdraget ser ut nu, så är det att ge BEHÖRIGHET till högre utbildning eller möjlighet att få jobb (om det handlar om yrkesutbildningar) och inte att ge personer högre meritvärde,som är komvux-uppdrag. Så, om man söker till komvux med examensbevis från gymnasiet och är behörig till den högskoleutbildning som man vill komma in på, kan komvux ganska lätt svara PLATSBRIST (man får alltså inte plats på kurserna), och med tanke på att varken engelska 7 eller moderna språk 4 krävs för behörighet till någon svensk högskoleutbildning, så är det i så fall endast Mod.språk 3 som man kan söka och hävda att man behöver för behörighet (om man uppger att man vill bli behörig till språklärar-utbildningar eller ngt.internationellt program, där den kursen krävs för särskild behörighet).

    Hänvisningar/lästips:
    Framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet
    fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    framtid.se/yrke/veterinär
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB/hasthallning
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/naturvetenskap