Therese
    Hej!

    Jag har bestämt att jag vill gå en civilingenjörs utbildning efter studenten. Om jag inte skulle komma in på någon Civilingenjörs utbildning, kan jag då tacka ja till en högskoleingenjörs utbildning och sedan plussa på 2 år efter de 3 åren? Eller måste jag komma in på civilingenjör om jag vill ha en civilingenjörsexamen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp, med en högskoleingenjörsexamen kan du läsa vidare till civilingenjör inom ett närliggande ämnesområde, förutsatt att du har behörighet för antagning till senare del av program. Det tar ca 2-2,5 år. På en del högskoleingenjörsprogram finns möjlighet att i årskurs 3 läsa övergångskurser för fortsatta studier på vissa civilingenjörsprogram. /Lena, Syv