Marie
    Hej,
    Om man får F i slutbetyg i många ämnen på grundskolan går det att läsa på annat sätt efter 9:de klass med undervisning i klass rum(inte distansundervisning) på Komvux eller på något annat sätt?
    Med vänlig hälsning
    Marie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    det finns åldersgränser för att få läsa på komvux, på gymnasiet och på folkhögsklorna.
    På Komvux kan man börja tidigast 1 juli det året personen fyller 20 år (eller när personen är yngre om hen redan har genomgått 3årig utbildning på ett nationellt program på gymnasiet).
    folkhögksolornas allmänna kurser kan man börja när man är 18 år (eller nästan 18 år, fyller snart).
    ****
    Så, på komvux kan inte eleven direkt efter grundskola läsa - hen är för ung; hen är inte 20 år eller fyller 20 år i år (i alla fall som regel).
    Jag undrar kring din fråga: Vad målet blir att läsa upp grundskolebetygen? Om målet är att komma in på ett nationellt program på gymnasiet, då finns det extremt begränsade möjligheter:
    - sommarskola (om den finns och om eleven är nära godkända betyg) kanske kan leda till några fler godkända betyg;
    - gå om årskurs 9 (det är rektor som beslutar om det - eleven och föräldrar kan önska, men det är "huvudman" som tar beslut). Kanske har eleven tur och får gå om årskurs 9 (det borde kunna ge eleven plats på en annan grundskola i samma kommun).

    Få ett betyg kan man även genom en prövning
    ... till prövningen förbereder man sig på egen hand, genom självstudier eller med privat lärare eller hur man annars vill och kan (men man får inte ngn undervisning, tyvärr). Det är också svårt att hitta var man kan göra prövning.
    Elever inskrivna på gymnasiet kan göra prövningar endast på sin egen skola, men endast i undantagsfallen.
    Alla de som inte är gymnasieelever får fritt leta var de kan anmäla sig - i alla de olika svenska kommuner. Dock är det extremt svårt att hitta var man kan anmäla sig. Prövningsavgift är på 500kr per prövningsförsök.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej,
    • : Hej, tack för svaret. Min son verkar ha riktigt svårt i skolan. Han går i 8:de klass. Jag vill bara veta vilja alternativ som finns för honom, vad är bäst att göra. Ska vi försöka så att han får anpassad skolgång med färre ämnen för att säkra att han får betyg i åtminstone sve/eng/matte + 5 ämnen för att ev. komma in på en praktisk gymnasieutbildning? Men då kanske inte betygen räcker. Det känns väldigt tungt när det går dåligt och vad det verkar är det ganska svårt att ta igen och förbättra sina grundskolebetyg.
    • Anna : Bra att försöka komma fram till Varför det går så tungt; kanske finns det ngt underliggande orsak som t.ex dyslexi eller dyskalkyli? Kanske behöver eleven undervisning med speciallärare eller i en liten grupp? Ni får gärna diskutera anpassad studiegång med speciallärare på elevens skola. Betygen är viktiga men Kunskaper är minst lika viktiga.