Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!
    Ekonomiprogrammets inrikt.Ekonomi får eleverna ofta (dock inte alltid) möjlighet att testa på driva eget företag: UF-företagande; ofta under årskurs 2. Det är mycket bra erfarenhet inför "starta eget" och bli företagare/entreprenör. Läs gärna på gymnasieguiden.se/uf-foeretag och även om yrket Egenföretagare.
    Det ställs i Sverige idag inte några krav att ha läst på högskolenivå för att få lov att starta eget.

    Om du vill läsa ekonomi på högskolenivå, kommer du bl.a behöva ha godkänt betyg i matematik 3, en kurs som ingår i inriktningen ekonomi på EK men ingår inte i samhällsvet.programmet (i alla fall inte som en obligatorisk kurs). Ofta kan man ändå läsa matte 3 på SA som valbar kurs. För övrigt krävs det att man tar examen från ett högskoleförberedande program eller från ett yrkesprogram men då med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Och för särskild behörighet behöver man, förutom matte 3 även samhällskunskap 1b /men den kursen ingår som obligatorisk i alla gymnasiala högskoleförberedande program/.

    Studie- och yrkesvägledare