Linnea
    Hej!

    Jag funderar lite kring det här med ansökan till Läkarprogrammet via PIL. Jag har planer på att gå ett naturvetenskapligt basår, troligtvis via Åsö vuxengymnasium hösten 2021 och undrar om man kan söka via PIL på våren 2022 fast man fortfarande går basåret? Jag väntar på att få skriva högskoleprovet då jag pluggat ganska mycket inför det, och även få bra resultat på basåret då jag är intresserad av naturämnena men gick Sam-Sam på gymnasiet. Men min främsta förhoppning är att få göra högskoleprovet innan dess och få ett bra resultat där, har gjort det tidigare men hade ett mer prestation/resultatinriktat mål i våras när det var tänkt att jag skulle skriva det igen. Har även tänkt söka till Psykologprogrammet, står på reservplats till 3 olika nu i höst, men dom har inte alternativt urval. Detta är mål och drömmar som jag har, har andra alternativ, men om det går så vill jag ändå försöka och tänkte att man kunde ge det en chans att söka via PIL men jag vet inte om det går om man fortfarande går basåret?

    Har sen innan läst MA3b på komvux efter gymnasiet.

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    Vad som gäller PIL på Karolinska institutet - var god se: ki.se/alternativt-urval
    Inför hösten 2020 blev alternativt urval inställt. Hur det blir framöver - kan inte vi på FRåGA SYV svara om, utan du måste läsa information på Karolinska institutets hemsida eller kontakta personal som jobbar på läkarprogrammet på KI.
    Alternativt urval beslutar varje lärosäte om inför varje antagningsomgång: både om det kommer att erbjudas och om vad som krävs för att kunna ansöka i AU-urvalet. Vi på FRåGA SYV kan således inte redogöra för detaljer i PIL på Karolinska institutet (vi vet inte ens om AU kommer genomföras framöver, över huvudet taget).
    Det vi däremot kan säga definitivt att AU befriar inte från kravet på att vara behörig. Så, du måste skaffa sig godkända betyg i matematik4, fysi2, kemi2 och biologi2.
    Vidare kan jag säga av tidigare erfarenhet att även om PIL kommer erbjudas och du får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet och blir utvald att delta i AU-urvalet, så finns det inte någon garanti på att också senare bli antagen till läkarprogrammet (att man kvalificerar sig för AU-urval är bara första steget i en lång process utan någon garanti på att få en studieplats).
    Men om du vill få en chans att kunna komma in på läkarprogrammet (på Karolinska Institutet eller på något annat lärosäte) måste du skaffa dig betygen i de naturvetenskapliga ämnen för särskild behörighet.
    Det är samtidigt bra om du kan ha "flera dörrar öppna", alltså fundera även på "plan B" - alltså vad händer om du inte kommer in på läkarprogrammet?
    Bra att du sökte till psykologprogrammet och står i reserv. Du kanske kommer in från reserv. Vill du i så fall "överge" planer på att komma in på läkarprogrammet och läsa till att bli en psykolog?

    ***

    • Linnea : Hej! Tack för informationen! Nej jag förstår att det inte är någon garanti, och att jag förstår verkligen att jag måste vara behörig. Men min fråga var mer om jag påbörjar ett natur-basår om jag kan söka till PIL även fast jag går sista terminen eller måste jag ha avslutat ett natur-basår och fått betyg i samtliga ämnen? Ja precis så fort jag får göra högskoleprovet kommer jag söka in igen, men eftersom jag gillar naturämnena tänkte jag läsa till det eventuellt nästa år.
    • Anna :

      Du måste fråga personal på Karolinska om när sista dag för Komplettering blir. De "vanliga datum" bl a för komplettering hittas via antagning.se/viktiga datum men eftersom AU är ngt "speciellt" där man måste söka tidigare än de som man annars behöver göra, kan även kompletteringsdagen ligga tidigare ... men det exakta svaret får du av antagningsgruppen på KI.

    • Linnea : Hej! Okej tack så mycket för informationen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer