Wilma

    Jag vill plugga upp mitt meritvärde genom att plugga språk på komvux men undrar nu hur det fungerar om jag ska plugga flera språkkurser! Kan jag plugga spanska 3 och sedan påbörja en kurs i spanska 4 om denna börjar 3 dagar efter att kursen i spanska 3 avslutats? Är det möjligt att göra på detta sätt eller är det för kort tid emellan kurserna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    du måste ställa den frågan till komvux i den kommunen där du ska läsa (med störts sannolikhet är det komvux i den kommunen där du är folkbokförd, där du ska läsa). Komvux i olika kommuner löser situationen som du beskriver på olika sätt. Antagning till en kurs görs tidigare än 3 dagar innan kursstart och komvux kan, som regel, inge anta om den sökande ej redan har godkänt betyg i en underliggande kurs, men ibland kan komvux göra "villkorlig antagning", alltså att du blir antagen på förhand men kan påbörja kursen endast om du får godkänt i en pågående (när antagning görs) lägre/underliggande kurs i samma ämne.
    Antagningssystem funkar olika i olika kommuner. Det kan tyvärr bli så att du får svar från komvux att de vill att du senast sista dagen i ansökningsperioden måste uppvisa godkänt betyg i en lägre kurs (i ditt fall spanska 3). Jag hoppas det går att lösa, men vi på FRåGA SYV kan inte hjälpa dig. Du måste kontakta komvux och få svar från dem.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare